BALTI KETT 35
Leedu kunstniku Kestutis Svirnelise interaktiivne kineetilise kunsti näitus “Sünteetiline reaalsus”
mis toimub “On The Edge Fest’24 ja Balti kett 35” aastapäeva raames.
Kestutis Svirnelis töötas tänavu suvel Okapi galerii residentuuripinnal Saaremaal, kus valmistas
festivali temaatikaga seotud kineetilise objekti, mille loomisel kasutas lisaks oma tavapärastele
tehismaterjalidele ka looduslikke leide, näiteks luige tiivaluid. Autorit seob galeriiga varasem
koostöö Kunstverein Wagenhalle raames Saksamaal ja ArtVilniuse raames Leedus.
Kęstutis Svirnelis (1976) on pärit Leedust, kuid elab ja töötab Saksamaal. Pärast Vilniuse
Kunstiakadeemia skulptuuriõpingute lõpetamist omandas ta magistrikraadi Stuttgarti Riiklikus
Kunsti- ja Disainiakadeemias. Luues kineetilisi ja interaktiivseid objekte ja installatsioone
analüüsib ta kapitalismi ja konsumerismi, liberalismi ja demokraatiat ning inimest ja tema rolli
süsteemis, suhet iseenda, riigi ja selle väärtustega. Küsimus väärtustest on isiklik ja intiimne ning
autor adresseerib sellega kaasnevat ebamugavat ja mitmetähenduslikku olukorda, kutsub esile
emotsioone ja aktiveerib arutelu.
Svirnelis nimetab oma teoseid peegeldusteks väites, et loob absurdset kunsti absurdsele
maailmale, jättes selle siiski vabaks isiklikele tõlgendustele, lugudele ja tunnetele. Kui
absurditunnetus puudub, on parem jääda oma maailma ning vaadata ja hinnata asju oma
väärtushierarhia seisukohalt. Tema sõnul kujundab ühiskonna näo just väärtussüsteem, mis
luuakse mitte ainult individuaalsel tasandil koduse kasvatuse teel, vaid ka kooli, keele,
keskkonna ja riigi poolt tervikuna.
Oluline osa tema loomingulises protsessis on materjalil. Erinevad meediumid, sealhulgas
rahatähed, vanad riided, äravoolutorud, kummikindad, ratastoolid, mannekeenid, karusnahk ja
tsellofaan, on samuti omamoodi poliitiline manifest, mis on samas väga isiklik. Kasutades
kineetikat ning nii taaskasutatud ja odavaid kui uusi ja kalleid materjale, loob autor ootamatuid
visuaalseid ja kontseptuaalseid assotsiatsioone.